tisdag 4 mars 2014

Vi blandar surt och basiskt

Material:

Provrörsställ
3 provrör
1 Pippett
2 Bägare
Ammoniak
Utspädd
ättiksyra
BTB (bromtymolblått)




Utförande:  Jag började med att sätta tre tomma provrör i ett provrörsställ. Jag hällde ammoniak i det vänstra provröret till halva höjden. Jag hällde lika mycket utspädd ättiksyra i det högra provröret.

Jag hällde sedan över ca 5 ml av ättiksyran till det mittersta provröret. Jag tillsatte sedan en droppe BTB, Och då blev det  Gult / ljusgrönt. alltså blev lösningen Sur. Jag spädde sedan den färgade lösningen med en liten mängd ammoniak. Jag skakade om och sedan blev den grönare och grönare. När den var helt grön har jag fått en neutral lösning. Häller man i för mycket Ammoniak blir den blå, Basisk. Ammoniak är en basisk lösning, så om man häller i för mycket av den utan att hälla i en sur lösning så blir det basiskt. Om man råkat göra detta kan man hälla i lite mera utspädd ättiksyra för att få den neutral

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar